V stredu som sa na úvodnej prednáške v Bratislave stretol s jednou dámou, sťažovala sa mi, že predaj už nechá tak. Má iba takých známych, ktorí jej produkty nechcú. “Dala som sa na predaj produktu formou MLM, je to výborný produkt a veľmi dobrá možnosť zarobiť si, ale ja nepoznám tých správnych ľudí a … ”

Spýtal som sa jej: “Koľko mien máte vo svojom Mennom zozname?”

Odpovedala mi: “Mám v ňom 40 mien, ani jeden nechce.”

Usmial som sa: “Určite ste si tam napísali tých, o ktorých ste boli presvedčená, že by im to pomohlo a mohli by si to dovoliť.”

“Áno…”

“Nekúpili. Cítite sa sklamaná?”

Pozrela sa na mňa z otáznikom v očiach. Potom hovorí: “Áno, presne tak to bolo a niektorí mi už potom nezdvihli ani telefón. Áno, som z nich aj so seba sklamaná.”

Jednou zo základných chýb začínajúcich predajcov je, že očakávajú od svojich priateľov a známych, že od nich okamžite kúpia. Vidia v nich rýchly a ľahký zárobok a sú presvedčení, že predávajú to, čo tí ľudia potrebujú, aby sa mali lepšie.

Idú za svojimi priateľmi s obrovským nadšením. V predstavách už vidia, ako to ich priatelia od nich nakupujú. Čo keď sa to nestane? Keď vidia, že by mohli nepredať, ich predstava úspechu sa rozplynie. Nálada klesá. Začnú viac presviedčať a nanucovať daný produkt. A to ešte viac zvyšuje vzdor ich potenciálnych zákazníkov. Lúčia sa, vzájomne sú “roztrpčení”.

Predajca sa cíti odmietnutý a potenciálny zákazník má pocit, že jeho priateľ nepočúval jeho námietky. Čas od času sa dokonca vďaka takejto veci naštrbí ich priateľstvo alebo predajca “vyhorí”. Už viac nechce o tom, že by predával ani počuť. Má taký strach z ďalšieho odmietnutia, že keby mu ktokoľvek – čokoľvek sľuboval, jeho strach je ako nočná mora, je neprekonateľný.

Ten najväčší problém mnohých ľudí, ktorí začali predávať, dokonca niektorí kvôli tomu ani predávať nezačali, sa dá nazvať: “Obrovský strach z odmietnutia.”

Viem, že sú to hrozné pocity. Dajú sa prekonať. Môžete byť v predaji veľmi úspešní. Tréning predajcu potrebujete začať v takom bode, kde strach nemáte. Celé sa to začína prípravou u vás doma. V úplne bezpečnom prostredí.

ON-Line Škola obchodu je tu pre vás. Študujete takým spôsobom a tempom, ktoré vám vyhovuje. Jedného dňa, hrdo zdvihnete hlavu a pokojne poviete. Dokázal / dokázala som to.

Niekoľko rád pre tých, čo ich to ešte nezlomilo. Čo robiť, aby ste to nezažili:

Obchodný rozhovor nerobte na chodníku ani pri náhodnom stretnutí. Uistite sa, že máte obaja dostatok času, radšej si dohodnite iné stretnutie.

Ak niekomu prezentujete svoj produkt, neočakávajte, že si ho dotyčný musí kúpiť. Urobte však všetko preto, aby ste zistili, v čom by mu jeho kúpa pomohla a potom mu ho predajte.

Pri prezentácii vášho produktu si buďte istý, že potenciálny zákazník rozumie tomu o čom hovoríte. Nepoužívajte zbytočne odborné výrazy.

Opýtajte sa vášho potenciálneho zákazníka, či vidí, osobné možnosti využitia vášho produktu. Vy, ako predajca, by ste ich mali vidieť. Ukážte mu ich.

Keď našiel čo i len jednu možnosť, má dôvod váš produkt kúpiť. Mali by ste mu ho predať.

Čo najpresnejšie zistite, čo váš zákazník potrebuje a predajte mu svoj produkt ušitý na mieru v duchu tejto jeho potreby alebo záujmu.

Predávajte dostatočne veľa, aby ste sa nemuseli báť niektorého zo zákazníkov stratiť.

Aj po predaji si udržiavajte dobré vzťahy so zákazníkmi, budete mať oveľa istejšiu budúcnosť.

Účelom predaja alebo obchodu je umožniť zákazníkom získať viac slobody, tým že získajú tovar alebo služby, ktoré si nedokážu sami urobiť, výmenou za peniaze alebo inú hodnotu.

Predávajte veľa a často a budete sa mať dobre.

Držím vám palce.

Marian Tóth

Zatiaľ bez komentárov.

Pridať komentár

Musíte byť prihlásený na pridanie komentára.