9. Už od začiatku je vidieť, že jedni pracujú viac ako druhí. Neskôr sa tí šikovní dostávali k tomu, že boli schopní uloviť alebo dochovať viac ako spotrebovali. Nazbierať alebo dopestovať viac, ako spotrebovali a iní vyrobiť nástroje pre iných, ktorí ich ešte nemali. To urobilo veľké rozdiely v ich životoch, v ich rodoch a rovnako aj v kmeňoch. Postupne sa objavili rozdiely vo výsledkoch a v majetku. Sú chvíle, keď sa darí viac a sú chvíle, keď sa darí menej. Ak ľudia pracujú najlepšie ako vedia aj vtedy, keď sa im dobre darí, tak vytvoria nadbytok a ľahšie prežijú časy, keď sa z akýchkoľvek dôvodov darí menej.

10. Takto vznikla triedna spoločnosť. Je to prirodzený vývoj. Takto sa niektorí stávali viac bohatými, iní o trochu menej, iní o trochu menej, až na koniec boli tí (najviac leniví) chudobní. Bolo to podľa toho, ako ľudia pracovali alebo akí boli zruční. Určite do toho vstupovali aj iné faktory, ako prostredie, kvalita pôdy, prírodné zdroje. Treba povedať, že každý sa živil tým, čo vedel robiť najlepšie. To ho robilo “výnimočným” voči ostatným. Ľudia boli vždy odkázaní jeden na druhého, navzájom sa potrebovali a pomáhali si. Ak sa jedinec do skupinového tvorenia nezapájal alebo nebol pre ostatných osožný, obyčajne bol skupinou odvrhnutý.

11. Už tu začali ľudia hľadať spôsob, ako nerobiť a mať. Vymýšľali rôzne veci, aby nechali iných pre seba pracovať a bohatli na ich úkor. Podvodníkov nájdete v každej triede ľudí. Od podvodníkov sa vždy vyžadovala chytrosť, pretože ak ľudia na ich podvody prišli obyčajne s nimi nemali veľa zľutovania. Mnoho ľudí sa postupne stávalo chudobnými, nie len preto, že neprodukovali, ale aj preto, že sa nechali dobehnúť zlodejmi. Ľudia sa zdokonaľovali a boli schopní vytvoriť viac a viac produkcie. To komplikovalo existenciu. Už nestačilo vedieť iba dorábať alebo vyrábať. Bolo tiež treba rozumieť hospodáreniu a neskôr ekonomike. To vytvorilo viac priestoru pre rôznych chytrákov a podvodníkov.

D. Tento fakt “výnimočnosti” si väčšina ľudí dnes neuvedomuje. Ľudia chodia do školy, ale nevedia čo budú robiť. Človek sa vždy vzdelával iba preto, aby bol pripravený pre pracovný život. Žiadny iný dôvod, chodenie do školy a vzdelávanie sa, nikdy nemalo. Vedomosti a zručnosti, ktoré v škole získal, ho robili v prostredí, v ktorom neskôr žil a pracoval “výnimočným”. Ak tieto svoje zručnosti a vedomosti šikovne uplatňoval v praxi, nikdy nehladoval, mal kde bývať, čo si obliecť. Bol “niekto”. To bola odmena za to, že dokázal robiť také veci, ktoré ostatní potrebovali.

E. Práca sa stane nezaujímavá, nudná a ťažká iba vtedy, ak robíte niečo, čomu nerozumiete. Alebo vám tú prácu niekto označil za “podradnú”. Keď ju musíte robiť, aby ste prežili. Neexistuje dobrá a zlá práca. Je práca, ktorá vás baví, lebo jej rozumiete a cítite sa v nej “dôležití”, máte dobré nápady a ste schopní v nej tvoriť. Ak práci nerozumiete, nebudete  schopní v nej mať nápady a tvoriť. Budete mať pocit, že táto práca vás nerobí nijako “výnimočným” alebo, že v tejto práci sa nedá dosiahnuť úspech. O tom nerozhoduje práca, ale váš postoj k nej a váš postoj k ľuďom, čo vašu prácu potrebujú. Pozrite sa, sú bohatí poľnohospodári a sú chudobní. Sú bohatí mlynári, pekári, cukrári, mäsiari, stavbári, obchodníci, umelci  a sú chudobní. Kde je problém? Myslíte si, že v práci? Nie.

F. Ak cítite, že váš postoj k vašej práci a váš postoj k ľuďom, čo vašu prácu potrebujú je v poriadku, tak sa pozrite na ľudí, ktorými ste pri svojej práci obklopení. Možno vás niektorí využívajú alebo zamotávajú do vecí, ktoré nesúvisia z vašou prácou a robia to pre ich vlastný prospech.

G. Práca je veľmi zábavná. Potrebujete len zistiť, čo by ste dokázali alebo čo by ste boli ochotní, robiť? Potom sa v tom potrebujete postupne zdokonalovať, získať zručnosť. Vaša šikovnosť vytvorí vašu “výnimočnosť”. Možno si poviete:“Nemôže byť každý majster sveta”. To je pravda. Ale to nie je potrebné. Možno pracujete v malej firme alebo oddelení, kde pracuje 8 ľudí:“Patríte tam, k tým najlepším?”…..“Dá sa na vás plne spoľahnúť?”….. Ak vznikne vo firme problém, ste ochotný upustiť od svojich osobných záujmov a nasadiť sa plne v prospech skupiny?…..“Pracujete samostatne a ste pre druhých dobrým príkladom?” Takto by sme mohli, ďalej klásť otázky. Ak ste odpovedali 4x “áno”, patríte určite medzi “výnimočných” ľudí. Ak ste mali len 1x “áno”, stále ste v niečom výnimočný. Možno ste si to doteraz neuvedomili. Ak ste nemali ani jedno “áno”, ešte stále by ste mohli byť v niečom výnimočný. Pravdepodobne som len nepoložil, tú správnu otázku pre vás.

H. Objavte svoju “výnimočnosť. Tá vás odlišuje od iných. Tak ste niekto. Nie jeden z davu. Hľadajte viac duševnú výnimočnosť. Vlasy na modro alebo zeleno, krátka sukňa, veľký výstrih, predvádzanie polonahého či nahého tela pred fotografom si ľudia isto všimnú, ale výnimočným vás to neurobí. Dnes vám budú tlieskať alebo sa pohoršovať a zajtra si vás už nikto nevšimne. Nebudú veľmi o vás stáť a možno ani vedieť. Ľudia dnes rýchlo zabúdajú, ak sa nepripomínate, za chvíľu môžete byť pre nich vzduch. Ak s vami majú spojené príjemné zážitky, budú si vás pamätať. Tie zlé tiež, takže ich radšej napravte.

Poznatok: Vzdelanie je určené k tomu, aby ste sa naučili robiť niečo veľmi dobre, aby ste sa dokázali svojou prácou uživiť. Naučiť sa niečo nové, nie je nikdy neskoro.

Poznatok: Svoju hodnotu si človek vytvára tým, koľko ľudí dôveruje jeho pracovným schopnostiam a výsledkom. Jeho hodnota klesá priamoúmerne s poklesom jeho sebadôvery, to zapríčiní pokles jeho dôvery u ostatných.

12. Potom tí, čo lovili a chovali, potrebovali aj spracovať a uskladniť. Rovnako to bolo u tých, čo zbierali a pestovali. Boli dni alebo sezóny, keď sa im darilo veľmi dobre a vtedy sa práve spracovanie a skladovanie začalo stávať nevyhnutným. To umožňovalo mať zásoby pre chvíle, keď sa nedarilo, počas rôznych ročných období alebo aj v časoch pohromy, či katastrofy. Remeselníci mali čoraz viac možností zlepšovať, modernizovať alebo vymýšľať nové nástroje a neskôr stroje, aby to tým, čo lovia a chovajú a tým čo zbierajú a pestujú pomohli spracovať. Niektoré zariadenia boli náročné a nákladné na výrobu, preto sa vyrobilo jedno, ako napríklad mlyn a v ňom sa mlela múka, pre celú oblasť. Začali sa rozširovať služby.

13. V tom istom čase sa objavili aj obchodníci. Prenášali tovar z jedného mesta do druhého. Vymieňali tovar a výrobky z jedného miesta, za tovar a výrobky z iného miesta. Museli dobre vedieť, čoho je na danom trhovisku prebytok a čoho nedostatok. Čo tam ľuďom chýba a čo by potrebovali. Potom sa im ľahko vymieňalo. Prenášali tovar a správy z jedného miesta na druhé. Pri výmenách sa vyžadovali herecké výkony a sem-tam urobili aj podvody. Ak to s podvodmi prehnali, tak ich buď vyhnali, potrestali alebo popravili.

14. Pribúdali tuláci, zlodeji a bitkári. Nikto ich nechcel, pretože neboli schopní prispievať k prežitiu ostatných. Postupne sa začali organizovať a stali sa nebezpeční. Tak pre tržnice ako aj karavány.

15. Na trhovisku bolo veľa rôznych, cenných vecí a samozrejme aj dostatok potravy. Ľudia na tržnici sa vždy nepoznali. Čím väčšie trhovisko tým jednoduchšia práca pre zlodejov. Tak si ľudia z mesta našli iných, čo sa vedeli biť a vedeli, že sa im robiť nechce. Najali ich na ochranu. Zbojníci často číhali na obchodných cestách a prepadávali karavány, pretože obchodníci si obyčajne nemohli dovoliť dostatok strážcov. Tak sme získali skupiny zbojníkov aj strážnikov.

16. Neskôr sa za tovar a služby začalo platiť peniazmi z kovov, ktoré vyjadrovali ustanovenú hodnotu tovarov. Peniaze veľmi uľahčili výmeny. Všetko tu na tejto planéte má dve strany. Na jednej strane sú živly a na druhej strane človek, ktorý sa im snaží čeliť. Toto je to, čo nazývame prirodzený boj o prežitie. Život bojuje so živlami a snaží sa ovládnuť fyzikálny vesmír. Iné je to s výtvormi človeka. Zavisí to len od toho, v koho rukách sa tie veci nachádzajú. Nôž môže pomáhať a dá sa ním zabíjať. Hrniec môže slúžiť a tiež je ním možné rozbiť hlavu. Tak je to aj s peniazmi. V rukách jedného predstavujú hodnotu tovaru alebo práce, v rukách druhého možnosť finančných machinácií a zárobok bez práce. Ten problém nie sú peniaze. Ten problém je v úmysloch toho, kto s nimi narába. Určite ste už počuli ten falošný údaj, je takmer udomácnený. Hovorí: “Peniaze robia peniaze.” Chcel by som vedieť, že ktoré mince, či bankovky sú tie plodné. Pretože určite by som chcel mať doma po jednom páre, z každého druhu. Obchodovanie s peniazmi sú umelo vytvárané poklesy alebo nárasty, závislé od toho, kto kontroluje tento peňažní trh.

I. Život ľudí sa vývojom hospodárstva stával na jednej strane zložitejší a na druhej strane istejší. Tak ako sa dvíhala produkcia, tak pribúdali aj remeslá a služby. Zároveň rástol aj počet tých, čo produkovať nevedeli alebo nechceli. Rozdiel medzi človekom, ktorý nevie a človekom, ktorému sa nechce je obrovský. Bežný prístup k týmto ľuďom bol spojený s trestami a vyhnanstvom. To bola veľká nespravodlivosť. Dodnes sa pozerá na človeka, ktorý niečo NEVIE ako na hlúpeho, neschopného, pomalého a lenivého. Títo ľudia boli vždy odsudzovaní a hádzaní do jedného vreca s tými neschopnými produkovať. Toto je jeden z prehliadaných problémov ľudstva. Tí neproduktívni, nie sú schopní vytvoriť ani zlo. Oni potrebujú tých hlúpych k tomu, aby za nich robili tie špinavé veci. Hlúpy človek, nie je zlý, ani neschopný. Je to iba človek, ktorý nevie, ako sa správne niektoré veci robia. Ak je na ňom páchaná nespravodlivosť, môže byť veľmi nebezpečný. Mohol sa to v škole naučiť. Tak prečo sa to nenaučil? Prečo už školy nie sú prepojené s praxou? Človek hlúposť odsudzuje. Kto ale vytvára to opovrhovanie. Niekedy mám pocit, že hlupáci sú v spoločnosti vytváraní zámerne. Či už sa snaží niekto veci zhoršiť alebo zlepšiť, nikdy sa to neudeje z večera do rána. Múdrosť bola a našťastie ešte vždy aj je spojená so schopnosťou produkovať hodnotné veci. Na to nie sú potrebné dobré známky v škole, ale zdravý “sedliacky” rozum, dobré úmysly voči ľuďom a ochota im slúžiť.

J. Ľudia, za celé tie tisícročia neprišli na to, že trest nemá žiadne výchovné výsledky. Práve naopak. Prečo? Pretože trest dostanú iba aktéri, z akéhosi dôvodu nikto nerieši tých, ktorí ich na tie zločiny naviedli. Nedá sa ich ľahko odhaliť, sú chytrí, majú alibi. Aktérov  zatvoria do väzenia, im to nevadí, nájdu si iného baránka. Človeka potrebujeme priviesť k porozumeniu k veciam a ľuďom, s ktorými pracuje. Táto vec určite pomôže k tomu, aby sme kriminalitu a podvody začali úspešne naprávať, potom nemusíme trestať. Riešením nie je viac ústavov a väzníc, ale človek, ktorý rozumie životu a práci dostatočne dobre na to, aby mohol dobre žiť.

K. Tam, kde sa pácha zlo a nespravodlivosť vznikajú rôzne vzbury, štrajky, revolúcie a vojny, ktoré sú vyprovokované hlavne preto, aby pomohli viac k moci tým neschopným. Schopní ľudia chcú tvoriť a pracovať a určite sa im nechce bojovať. Viete ako vzniklo otrokárstvo? Nebolo po celej planéte. Týkalo sa to iba určitých častí sveta a iba určitých národov. U iných boli kasty a šľachta, mali ľudí poddaných, nie otrokov. Otroci boli tí ľudia, ktorí boli ako vojnová korisť. Neboli všetky národy výbojné. Cena života otroka, bola často oveľa nižšia, ako cena zvieraťa. Niektoré oblasti potrebovali tisícročia, kým prišli na to, že otroctvo je nezmysel. A nie som si istý, či je dnes táto planéta bez neho.

L. Bolo mnoho kráľov, ktorí nikdy nebojovali a ich kráľovstvá prekvitali. Venovali sa vláde, stavbám, produkcii a obchodu. A zopár bolo takých, ktorí celý život bojovali, ničili a drancovali. Určite si ich pamätáte z dejepisu. O tých prvých sa z nejakých dôvodov toho veľa neučí. Dodnes sa tu bojuje. Zdá sa, že sme ešte nedospeli do takej úrovne vedomia, aby sme pochopili, že nie je potrebné si ubližovať. To, čo prináša prospech človeku, je dobrá produkcia, rešpekt, vzájomná úcta a obchody bez podvádzania.

Poznatok: Rozumne zmýšľajúci človek dorába alebo vytvára produkty, ktoré sú iným na prospech. Nemá rád konflikty a spory, má tendenciu sa im vyhýbať. To je aj dôvod, prečo sa tak často, stane ich obeťou. 

Poznatok: Ten, kto vytvára alebo podporuje konflikty je nebezpečný človek. Tí, čo sú účastníkmi týchto konfliktov, sú len obeťami toho, kto konflikt vytvoril. Oni tým, že medzi sebou bojujú mu dávajú svoju moc. Konflikt vytvorí tak, že hrá na obidve strany, len oni dvaja o tom nevedia. Pretože to vždy urobí tak, aby ho medzi sebou zatajili alebo, aby im to nedošlo. Možno ste už toto počuli: “Kde sa dvaja bijú, tretí víťazí.”

17. Tak sme tu na tejto planéte Zem. Stále sa kúpeme v krvi. Vždy sa nájde nejaký chytrák, čo má túžbu ovládnuť životy iných. Tento svet je stále bojisko, plné malých či väčších vojnových, či skrytých konfliktov. Bojujeme jeden s druhým. Zdá sa, že to nemá konca. Potrebujeme začať od seba. Ukazovanie prstom na iných, problémy nevyrieši, prv ich vystupňuje. Dávajte dobrý príklad. Čestné dorábanie, výroba, predaj a obchod sú tou  správnou oblasťou na zastavenie postupu zla. Nenechajte sa vtiahnuť do konfliktov a akcií, ktoré by ste mohli neskôr ľutovať. Pamätajte si, že väčšina ľudí na tejto planéte sú výborní ľudia. Hej, sem tam sa necháme namotať na veci, ktoré vyzerajú veľmi lákavo. Použijeme skratku, možno švindeľ. Buďte voči tomu viac ostražití. Všetko hodnotné si na tejto planéte vyžaduje poctivú ľudskú prácu. Rýchly zárobok nevytvára vždy pohodu.

18. Mnoho ľudí dnes pracuje pre peniaze. To nikdy predtým nebolo. Ľudia pracovali preto, aby si mohli užiť pôžitky svojej práce. Z peňazí na účte alebo v skrini nemáte nič, dnes sú to zväčša veľmi lacné kovy a papiere. Mnoho ľudí pracuje veľmi ťažko za veľmi nízke mzdy, to je ešte horšie. Z peňazí je komodita, teda vec, s ktorou sa obchoduje na medzinárodných trhoch. Obchod s peniazmi predstavuje najviac možností na machinácie, spôsobuje infláciu a sem tam zničí niektoré krajiny. Mnohí už zabudli na to, že peniaze predstavujú veci, tovar alebo služby. Peniaze sa požičiavajú. Potrebujeme ich vrátiť. Takmer každý niekomu dlhuje. A tak vzniká novodobé, ekonomické otroctvo. Keď si k tomu pridáme to neuveriteľné množstvo nepoužiteľných informácií zo škôl, hlavne z tých netechnických, tak sa nemusíme čudovať, prečo je človek v tak biednom stave.

M. Školy sú na to, aby človeka naučili písať, čítať a počítať. Potom sú potrebné na to, aby ho naučili niečo dobre robiť. Ak ho to nenaučia, bude vo svojej oblasti diletant, ktorí sa bude musieť tváriť veľmi rozumne. Musí podvádzať, inak by nebol dosť dôstojný. Tí chytrejší vedia, čo nevedia. Tí sa radi vzdelajú individuálne. Ostatní sa budú oháňať svojim diplomom, hľadať teplé miestečko, kde sa veľa nenarobí a dobre zarobí. Ďalší sa budú starať o svoje svaly alebo krásu, veriť, že si nájdu bohatú nevestu alebo ženícha. Iní budú chodiť s úplatkami. A budú aj takí, ktorým bude všetko jedno. Vypime si, zajedzme si, veď nejako bolo a nejako bude.

N. Život sa človeka nepýta, či niečomu rozumie. Daň za neporozumenie je bolesť. Odmena za znalosti potešenie. Vzdelanie je odmena, za ochotu pozerať sa, pýtať sa, čítať si o tom a za diskusie s tými, ktorí v tej oblasti majú dobré výsledky. Naučte sa čokoľvek, ale pamätajte si, že profesionalita sa dosahuje tréningom a denno-dennou produkciou. Vaše dokazovanie schopnosti tvoriť a vykonávať vašu prácu, bude odmenené, iba vtedy, ak sa viete správne oceniť a predať. Nepočítajte s tým, že by vás niekto iný lepšie ocenil.

Poznatok: Vzdelanie predstavuje schopnosť vytvoriť hodnotný produkt. Svoju hodnotu a prínos pre spoločnosť si však vytvárate sami, svojim prístupom ku vašej práci a k ľuďom, ktorými ste pri nej obklopení.

Ak ste sa prebojovali až sem, tak si zaslúžite odmenu za vytrvalosť. Viete, že práve vytrvalosť je jedna z najdôležitejších vlastností predajcu, či obchodníka. Úspech v obchode je často postavený na dlhodobých vzťahoch. Ako ich udržať bez vytrvalosti?

Ďakujem vám za pozornosť

Marian Tóth

Zatiaľ bez komentárov.

Pridať komentár

Musíte byť prihlásený na pridanie komentára.