V poslednom čase som sa dozvedel jednu veľmi zaujímavú vec. Spočíva v tom, že na Slovensku, neviem ako je to inde vo svete, údajne neexistujú žiadne študijné osnovy o tom, ako vyučovať obchodníkov a predajcov.
Preto by som vám rád dal skrátené definície, ktorých podobnosť by ste mohli nájsť v Krátkom slovníku Slovenského jazyka:
Obchodník – ten čo nakupuje a predáva
Predajca – ten čo predáva; díler
Predavač – ten, kto predáva za pultom, v predajni, stánku alebo na tržnici
Nákupca – osoba, ktorá sa snaží výhodne nakúpiť pre ďalší predaj alebo výrobu.
Manažér predaja / obchodu – osoba, ktorá riadi a motivuje obchodníkov, predajcov, predavačov alebo nákupcov. Jeho hlavnou úlohou je premeniť plán predaja na skutočnosť.
Je potrebné povedať, že väčšina z tých vyššie definovaných povolaní sú samoukovia. Keď sa im prestane dariť, nevedia čo s tým. Bežným riešením vo firmách je to, že ich vymenia za niekoho iného. To je najčastejší spôsob, ako sa so zníženou produkciou predajcu, či predavača v mnohých obchodných spoločnostiach vysporadúvajú.
Predaj má svoje zákony a postupy. Ako akýkoľvek iný typ práce. Ak im rozumiete, budete úspešní. Ak nie, budete hľadať rôzne triky, ako predať. Pokiaľ budete pri predaji čestní, bude sa vám dariť. Stačí, aby ste niekedy urobili kľučky v záujme zárobku, ktoré nie sú v súlade s vašimi predstavami o poctivosti a to je váš KONIEC. To je hlavný dôvod, prečo predajcovia alebo obchodné firmy majú problémy v predaji. Aj takéto problémy je možné napraviť. Ak ich máte a nezlepšuje sa to, hoci ste už vyskúšali rôzne možnosti nápravy a konzultačné firmy, mrzí ma to. Obráťte sa na nás. Spoločne s vami to dáme do poriadku. Obchodná firma by mala mať, presne vypracované postupy predaja, prezentácie alebo vystavenia produktov. Presne vypracovaný systém zliav a bonusov. Presne vypracovaný zácvik, vzdelávanie alebo nápravu predajcov. Potrebujú mať stanovené produkčné kvóty, ktoré má predajca dosiahnuť, aby bola firma zisková.
Vo firme by mal byť vypracovaný kódex predajcu, ktorý zabraňuje tomu, aby sa predajca uchyľoval k rôznym kľučkám. Dobre vypracovaný kódex a jeho dodržiavanie ho ochráni predtým, aby si predčasne zničil svoj úspech v predaji alebo kariéru predajcu.
Presne si definujte prácu s databázou a jednotlivými zákazníckymi skupinami v nej. Pravidelne informujte zákazníkov o novinkách, o nových produktoch, akciách, či vašich úspechoch. Pomôže vám to udržiavať vašich zákazníkov informovaných o tom, čo sa vo vašej firme deje. Ak s nimi nekomunikujete, tak ich strácate, lebo o vás nič nevedia.
Pri predaji produktov a služieb vyšších hodnôt by mali existovať záznamy o obchodných rokovaniach a dohodnutých podmienkach.
Starostlivosť o zákazníka je prvoradou úlohou každej firmy. V predajných postupoch je treba jasne definovať čo to pre vašu firmu a jej zamestnancov znamená.
Toto sú základné podmienky na úspech v predaji. Zaveďte ich. Vyskúšajte ich. Zistite, či fungujú?
Napíšte nám, čo sa po zavedení týchto pravidiel u vás zmenilo.
Veľmi dobre napísané.